Elfordon är på modet. Det blir allt vanligare att se olika Tesla-modeller på gatorna, även om de inte är bästsäljarna (men de är välkända). Fram till början av 2024 tillhör bästsäljarna kinesiska tillverkare, vilket visar att det asiatiska landet är en av de viktigaste drivkrafterna.
Kina är världsledande inom elbilsförsäljning. År 2023 stod landet för mer än 50% av den globala försäljningen. BYD, NIO, XPeng och Li Auto är några av de kinesiska varumärken som gör sig ett namn i branschen med sina intressanta fordon.
Om vi fokuserar på ett europeiskt land så är Norge ledande när det gäller att införa elfordon. Förra året var mer än 50% av de sålda bilarna eldrivna, vilket är en betydande prestation. I Spanien är marknadsandelen för elbilar endast 5,4 procent. Många människor tvivlar på sin autonomi. Denna rädsla kan upphöra med den fantastiska uppfinning som Mercedes-Benz arbetar med.
En ”solfärg” som avsevärt minskar behovet av att ladda elbilar
Spanien är ett av de länder i världen som har lägst andel elbilar. Många människor är inte övertygade av dess laddningssystem.
Mercedes-Benz är ett av de mest prestigefyllda bilmärkena i världen. Dess fordon anses vara lyxiga och inte överkomliga för alla. Anledningen till detta ligger i dess historia av innovation inom säkerhets- och prestandaförbättrande teknik för sina produkter. Därför är det inte förvånande att man har tagit fram en ”solcellsfärg” som kan bli en viktig innovation för elfordon.
Denna ”solcellsfärg” skulle kunna generera elektricitet när den appliceras på hela bilens kaross. Denna energi skulle kunna räcka för att köra tusentals kilometer per år utan att behöva stanna för att ”tanka” vid en laddningsstation, vilket skulle öka räckvidden och avsevärt minska antalet stopp under bilresorna.
Med en tjocklek på endast fem mikrometer och en vikt på cirka 50 gram, vilket gör den extremt lätt och ”osynlig”, innehåller denna ”solfärg” inte sällsynta jordartsmetaller (som det blir allt svårare att få tillgång till i USA på grund av kinesiska restriktioner) eller kisel, utan snarare ekonomiska, giftfria och lättåtervinningsbara ingredienser.
En yta på bara 11 kvadratmeter (ungefär lika stor som en medelstor SUV) skulle räcka för att ”solfärgen” ska producera tillräckligt med energi för att resa upp till 12 000 kilometer per år, förutsatt att förhållandena är idealiska. Det vill säga att det finns tillräckligt med solljus för att driva färgen, och det finns delar av världen där solen lyser med sin frånvaro (inte Spanien).
Denna energi kan gå direkt till bilens elmotor eller ladda dess batteri. Det som är ännu mer intressant med den här tekniken är att den skulle fortsätta att fungera även när bilen är avstängd , så om bilen står parkerad utomhus en solig dag skulle den kunna laddas medan vi är hemma, på gymmet eller shoppar.
Mercedes-Benz har gett exempel från verkliga livet. I Stuttgart, som är företagets hemstad i Tyskland, skulle denna ”solfärg” kunna leverera tillräckligt med energi för att täcka 62% av den genomsnittliga dagliga körsträckan på 52 kilometer enbart med hjälp av solenergi. Om vi går hela vägen till Los Angeles skulle tekniken kunna generera 100% av den elektricitet som behövs för genomsnittliga användare. Eventuellt överskott kan matas tillbaka in i hemnätet via dubbelriktad laddning.
Om du är intresserad av sammansättningen av den här ”färgen” får du tyvärr vänta: den är för närvarande en av Mercedes-Benz bäst bevarade hemligheter. Ryktet säger dock att det kan röra sig om en spray-on-lösning baserad på perovskiter. Detta material har visat sig vara mycket effektivt för solenergi. Dess största nackdel är att det inte är särskilt hållbart, så det skulle behöva göras motståndskraftigt mot vatten och UV-exponering, enligt källan.