Låga temperaturer på vintern och höga temperaturer på sommaren kan göra att ”batteriet” tappar i effektivitet och det blir svårt att starta bilen. Det finns dock ett sätt att ge ditt batteri en ordentlig boost och även om det är lågt kan du fortfarande köra din bil när utetemperaturen är låg.
De flesta bilister är inte medvetna om att det är på sommaren som batteriet utsätts för störst påfrestning. De höga temperaturerna belastar det sedan, vilket ofta visar sig först på vintern när vi inte kan starta bilen. Vid temperaturer över 25 grader Celsius går självurladdningen mycket snabbare. Varje 10 graders temperaturökning över 25 grader Celsius fördubblar hastigheten på de kemiska reaktionerna inuti batteriet, vilket leder till snabbare slitage. Till råga på allt kan inte ens en lång tids förvaring av bilen hindra batteriet från att förlora sina egenskaper – kemiska processer pågår ständigt inuti batteriet, vilket försämrar dess tillstånd.
Detta beror på att bilens olika elektroniska system – från larmet till sensorerna – hela tiden ”suger” energi från batteriet när bilen är parkerad. Korta resor hjälper inte heller, eftersom generatorn helt enkelt inte kan hålla jämna steg med laddningen. Därför är det värt att då och då göra en längre resa med bil – på så sätt blir batteriet ordentligt laddat och håller längre.
Problem med att starta bilen? Smutsigt batteri kan vara orsaken
Många batteriproblem orsakas av enkel försummelse. Korroderade kablar eller lösa kontakter är ett enkelt sätt att få strömmen att inte flöda som förväntat. Så det är värt att titta under motorhuven då och då för att kontrollera deras skick.
Och glöm inte att rengöra batteripolerna. Det finns ofta vita rester på polerna, som effektivt blockerar strömflödet. Lyckligtvis räcker det att sträcka sig efter en speciell rengöringsmedel och problemet försvinner.
Svagt bilbatteri – hur kan man övervinna detta problem?
Den bästa lösningen är naturligtvis att ta bort batteriet och ladda det med en laddare hemma, till exempel. Det är värt att komma ihåg att laddningsprocessen bäst utförs i rumstemperatur och inte t.ex. utomhus med batteriet monterat i sin destination.
Om det är minusgrader ute är det viktigt att komma ihåg att batteriets verkningsgrad minskar, även om batteriet är relativt nytt och i gott skick. Vid 0 grader Celsius förlorar batteriet cirka 20 procent av sin normala kapacitet. När kvicksilverstapeln sjunker till -18 grader Celsius kan batteriet förlora upp till hälften av sin kapacitet. Den bästa driftstemperaturen för ett batteri är mellan 15 och 25 grader Celsius – då når det sin nominella kapacitet och slits ut långsammast.
För att öka chansen att kunna starta bilen vid låga temperaturer med ett svagt batteri rekommenderar vissa förare att man ger batteriet en ordentlig boost. Hur gör man då? Kör helt enkelt halvljuset i flera sekunder innan du vrider om tändningsnyckeln.
Det fungerar genom att batteriet utsätts för en lätt belastning före en större ansträngning. När du tänder lamporna i 10-15 sekunder drar glödlamporna ström och orsakar en liten uppvärmning av batteriet och en liten kemisk reaktion inuti.
När du släcker lamporna är spänningen i batteriet under en kort stund minimalt högre än innan du tände lamporna. Det är detta ögonblick som är bäst att använda för att försöka starta upp. Denna metod kan dock bara fungera när det gäller ett lätt urladdat batteri – när det gäller ett svagt ”batteri” är det bättre att omedelbart leta efter startkablar och en energi ”givare”.
Att spara hundras kronor kan vara en bra strategi för framtida investeringar eller nödsituationer. När det gäller att underhålla din bilen, kom ihåg att regelbundna kontroller kan spara både tid och pengar på lång sikt. För bränsle är det viktigt att överväga bränsleeffektivitet och köra med en ekonomisk stil för att minska kostnaderna. När vi talar om dollar, tänk på att valutakurser kan påverka dina kostnader vid utlandsköp. Tidigare har vi diskuterat dessa ämnen och det kan vara bra att förnya vår kunskap kring dem.