Många tror att det beror på att den är tom, men här är vad E:et på bränslemätaren egentligen betyder.

När bensinmätaren visar bokstaven E, antar många att tanken är tom. Verkligheten är dock mer komplex. E står för ”Empty”, men det betyder inte att den är helt torr.

Fordonstillverkarna utformar mätarna så att det finns en bränslereserv kvar när mätaren når denna punkt. Detta ger förarna lite spelrum för att hitta en bensinstation, men det är inte rekommenderat att förlita sig på denna funktion.

Hur mycket bränsle finns det egentligen kvar i reserven

Den tillgängliga bränslevolymen i reserven varierar beroende på bilmodell, men motsvarar i allmänhet mellan 5% och 15% av den totala tankkapaciteten. Detta kan innebära ytterligare 50 till 80 kilometer, beroende på fordonets förbrukning och körförhållanden.

Även om denna reserv är användbar i nödsituationer är det inte en hållbar lösning för daglig körning, eftersom konstant körning på denna nivå kan få allvarliga konsekvenser för fordonet.

Varför det är riskabelt att köra med tanken på E

Att köra med mätaren på E innebär risker för fordonets mekaniska hälsa. Bränslepumpen, som är en viktig komponent för motorns funktion, är beroende av bränsle som smörjmedel och kylvätska.

Tipset för att göra dina vindrutetorkare perfekta med bara lite kartong

När nivån är för låg kan pumpen gå torr, vilket orsakar friktion, överhettning och förtida slitage. Dessutom kan den suga upp skräp från tanken och skada dess interiör. Att reparera eller byta ut denna del kan vara kostsamt, något som kan undvikas med en snabb påfyllning.

Att hålla ett öga på bränslenivån förhindrar inte bara skador på bilen, utan undviker också oförutsedda händelser. Att känna till den verkliga funktionen av E på mätaren kan förändra vårt sätt att hantera vårt bränsle och därmed förbättra fordonets livslängd.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *