Den första bränslefria bilen är på väg. Den drivs av energi som ingen hade kunnat föreställa sig. Om den futuristiska bilen som blåste bort 100 år av Jaguar-historia lyckades överraska dig, kan du inte missa vad som kommer härnäst. Fossila bränslen har tjänat sitt syfte i årtionden, men det stora miljöavtryck de lämnar efter sig tvingar människan att leta efter nya alternativ. Priset för att använda dem är att klimatförändringarna och den globala uppvärmningen förvärras, och därför har olika länder kommit överens om att införa begränsningar för företag som ägnar sig åt transporter (utöver att införa åtgärder i andra branscher).
Som ett resultat av detta introducerar de stora biltillverkarna nya former av mobilitet som använder mer miljövänliga alternativ. Mognadsfasen för nya resurser märks redan i och med framväxten av andra och tredje generationens biobränslen, skapandet av infrastruktur för elektromobilitet och till och med den innovativa satsningen på vätgas.
Nu står dock branschen inför en modell som ingen såg komma: den första bilen utan bränslen. För vissa är det en galen idé, medan det för andra är den lösning vi har letat efter.
Bränslefri bil: satsningen som körs på energi och utan föroreningar
Projektet som lovar att ta mobilitetssektorn till nästa nivå kallas Aptera. Visuellt ser detta initiativ mer ut som ett flygplan eller rymdskepp, men det är en bil och kan skapa ett av de mest resonanta prejudikaten på senare tid. Den lovar också att färdas 1.600 km utan att stanna för att ladda och att laddas av solen. Detta extremt exotiska fordon har börjat reserveras från 26.500 dollar (samma pris som en Toyota Prius eller en Camry i USA).
Ett värde som innebär att den kan laddas upp till 64 kilometer per dag med solenergi, när den står parkerad (dvs. under gynnsamma förhållanden). Med denna bil har mänskligheten uppnått sitt mest ambitiösa projekt: att bli av med utsläppen av växthusgaser och inte vara beroende av laddningsstationer eller bensinstationer. Det finns dock flera faktorer som måste beaktas för att denna modell ska kunna bli verklighet.
Ett fordons förmåga att ladda sina batterier med solpaneler beror på prestandan hos solpanelerna och en bil, med en begränsad yta för solpaneler, i ännu högre grad när det gäller en liten tvåsitsig bil som Aptera. Detta solcellsdrivna fordon förväntas uppnå en maximal solcellsladdningskapacitet på upp till 64 km autonomt per dag i versionen med det största antalet solpaneler. Dessa skulle installeras på taket, instrumentbrädan, motorhuven och bakrutan.
Konsten att leva utan bränsle: denna solcellsbil uppfyller industrins dröm
Apteras framgång ligger inte bara i solpanelerna, utan också i att optimera energiförbrukningen maximalt genom att skapa ett mycket lätt fordon. I sitt längsta räckviddsformat, som kommer att använda 100 kWh-batterier, siktar Aptera på en räckvidd på 1 609 km. För närvarande kan vi bara vänta och se hur projektet utvecklas. Aptera å sin sida fortsätter att ta emot investeringar och bokningar från potentiella kunder.
Aptera siktar på att marknadsföra 10 000 enheter av den första bränslefria bilen någonsin nästa år. 2025 kommer mitt i den hårda bilkonkurrensen som intensifieras med Japan som hackar Tesla med sin plan att detronisera elbilen.